Der er efterhånden ikke mange virksomheder, som ikke er fulgt med tiden, og valgt at lade sig digitalisere. Allerede i 2016, var ’digitalisering’ det mest brugte ord i Dagbladet Børsen. Digitalisering er fortsat højaktuelt, og de fleste større virksomheder, har ladet sig digitalisere, hvor det kniber lidt mere for de mindre.
Det er et faktum, at de virksomheder, som har ladet sig digitalisere, klarer sig betydeligt bedre. Digitalisering giver virksomheder en konkurrencemæssig fordel, derfor er det en nødvendighed for virksomheder, at gøre brug af de teknologiske muligheder, hvis de ønsker vækst.
Digitalisering skal tænkes ind i alle led
Digitalisering er først og fremmest udtryk for de muligheder, som teknologien giver for, at automatisere processer i en virksomhed. Der er her tale om både manuelle arbejdsprocesser og nye processer. Digitaliseringsmuligheder af nye arbejdsprocesser inkluderer eksempelvis, handel over nettet og services på mobil apps.
Mobile enheder har ændret den måde, vi agerer på i flere henseender. Vores adfærd som individ, i fællesskaber og ikke mindst som forbruger har ændret sig gevaldigt. Vi har uanede mængder af informationer ved hånden, altid. Det er derfor også nødvendigt for virksomheder, at være tilstede på de mobile enheder. Det har stor betydning, hvordan du som virksomhed præsenterer dig på de mobile enheder, og hvorvidt din online hjemmeside er installeret korrekt således, at den vises korrekt på mobile enheder også.
Der er mange muligheder online, et af de mere komplicerede områder er big data-feltet. Det er en god ide, at starte med at fokusere på en ting ad gangen, det kan dog være fordelagtigt, at give big data et shot. Big data handler i store træk om, hvordan du indsamler data online, som du kan benytte til at forbedre din forretning. Forbrugernes online adfærd afslører enormt meget om de enkelte individer, hvorefter du kan tilrettelægge din strategi.
Det er nødvendigt hele tiden, at have fingeren på pulsen, og som virksomhed hele tiden, at holde sig ’up to date’. Det er nødvendigt at have en brugervenlig brugerflade. Der er enormt meget konkurrence online, det kan derfor have stor betydning for en forretning, hvis ikke en virksomhed følger konkurrenternes udvikling. Det er sidst men ikke mindst også nødvendigt, at investere i sin tilstedeværelse på de sociale medier.
Hvordan kommer jeg i gang?
Det er grundlæggende nødvendigt, at lægge en plan for din virksomhed. Der er mange digitaliseringspunkter, og hvis du er helt ny på feltet, kan det være en god ide at starte med et område ad gangen. Medmindre der er ressourcer til, at der kan side en person og fokusere udelukkende på et enkelt område. Det er også en mulighed, at få noget hjælp til digitaliseringsprocessen eksternt, Datacom.dk tilbyder hjælp med implementering af forskellige digitaliseringsprocesser. Hvis der er økonomi til det i virksomheden, kan det være en god investering, at specialister håndterer de forskellige digitaliseringsprocesser.